(bronnen RTL-Z en het vakblad Vraag & Aanbod) De Duitse autoindustrie in zwaar weer:

Volgens bronnen bij het dagprogramma RTL-Z de totale Duitsche autobranche massaal over op elektrische en hybride voertuigen, omdat de verkoop van benzine en diesel voertuigen dramatisch is gedaald.

Ook hier is weer werk aan de winkel voor het kabinet om onze mensen in de auto brache te beschermen en met onmiddellijke ingang subsidie te geven op electrische auto’s door b.v. de BPM; die er nog steeds is te verlagen voor elektrische of semi- electrische auto’s en waterstof auto’s; dan zijn we gelijk van die stikstof problemen af en behoefd de max. snelheid niet omlaag te worden gebracht. Ook hier is weer niet Europeesch overlegd want in de nabuur landen wordt en blijft wel 130 de aangewezen en max. snelheid op de auto wegen.

Kommer en kwel in automotiveland. Het is zwaar weer in de Duitse automobiel industrie en daar hebben de Nederlandse toeleverings bedrijven in deze sector last van. Dit gaat zowel in Duitsland als Nederland banen kosten.

In duitsland vielende klappen het eerst: Toeleveranciers: Bij AvIr Guss kregen 1500 mensen hun ontslag, Ook ZF,Weber Automotiv, Eisenmann, Schaeffer, Mann+Hummel, Mahle gingen failliet en weer gingen 1000 man naar huis!!!

In Nederland ging al bij Voetstalpine Automotive (= Polynorm) 116 arbeidsplaatsen verloren, Deze maakte tot voor kort carrosserie delen voor BMW, Volkswagen en Daimler-Benz. In september vervielen 60 banen bij TN Netherlands; de makers van lagers en tandwielen! Inalfa Roof heeft afsceid moeten nemen van 85 werknemers. Bij Nedcar verdwenen 1000 banen, enz, enz.

De FME vindt dat het kabinet de crisis maatregelen moet optuigen en geld vrij moet maken voor de slechte economische tijden; een van de opties om de werknemers in deeltijd te laten omscholen. In Deeltijd houden de bedrijven hun kennis in huis.

Geef een reactie