web analytics
You are here
Home > Uncategorized > Betaald nu Greenpeace ook de 30.000 KLM+ 80.000 in de aanverwante bedrijven deze werklozen in Nederland???; het hele verhaal ook voor Lufthansa en Air France. (bronnen Parool en Volkskrant! )

Betaald nu Greenpeace ook de 30.000 KLM+ 80.000 in de aanverwante bedrijven deze werklozen in Nederland???; het hele verhaal ook voor Lufthansa en Air France. (bronnen Parool en Volkskrant! )

Klm heeft toch al een reductie beloofd van …??? met 2030 als einddatum.

Ik vind het raar dat Greenpeace allleen in Nederland de KLM aanklaagt, niet Air France en ook niet BA, of Air Atlanta of American Airlines,of Air Russia, of Air Egypt of Lufthansa (met 9 miljard subsidie). Raar toch??? maar Greenpeace heeft ons ook de biobrandstof industrie ingestuurd en dit blijkt een lachertje met veel onterechte subsidies, de trein of de elektrische auto, daartoe is de brandstof voor de de elektriciteits-centrales ook omstreden, dus dan ….helemaal maar geen vervoer meer; geen trucks, geen treinen, geen trams en metro’s, geen elektrische auto’s!

Bovendien moet dan onze hele elektrische net op de schop dat geeft weer veel stikstof vervuiling zo kunnen we door gaan met mekkeren.

Misschien moeten we eens in Nederland de mentaliteit omgooien:

WIR SCHAFFEN DAS!!!!”.

Klm is al milieu bewust meer dan 90% van het vervoer op Schiphol gaat elektrisch, en de kerosine wordt bijgemengd met biobrandstof.

Greenpeace Nederland spant een rechtszaak aan om het kabinet te dwingen de miljardensteun voor luchtvaartmaatschappij KLM in te trekken. De milieuorganisatie vindt dat aan de financiële noodhulp niet genoeg voorwaarden zijn gesteld om klimaatverandering tegen te gaan.

Uit de media:

( Het Parool) KLM krijgt 3,4 miljard noodsteun van het kabinet, mits het zich aan een aantal voorwaarden committeert. Zo moet het aantal nachtvluchten rondom Schiphol teruggeschroefd worden. Bewonersactiegroepen en milieuorganisaties zijn niet tevreden: ‘In één woord: dramatisch.’

a weken onderhandelen kwam vrijdagochtend het nieuws naar buiten dat het kabinet KLM een noodsteun van 3,4 miljard geeft, in ruil voor meer macht. Een van de voorwaarden waar de luchtvaartmaatschappij zich aan moet houden? Het aantal nachtvluchten rondom Schiphol moet significant omlaag; van 32.000 naar 25.000 per jaar. 

Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuijzen benadrukte: “Omwonenden willen meer rust in de nacht.” Toch staan bewonersactiegroepen en milieuorganisaties niet allemaal te springen om het nieuws.

Platform Vliegoverlast Amsterdam

Voorzitter Kees Weijer van Platform Vliegoverlast Amsterdam staat niet achter de plannen. “In één woord: dramatisch.” Hij wijst erop dat deze afspraken al eerder zijn gemaakt, maar ‘toen heeft KLM zich er gewoon niet aan gehouden’. “We spreken nu hetzelfde af als toen.”

Het platform pleit niet voor een geheel verbod op vliegen, maar 25.000 nachtvluchten vinden ze nog steeds veel te veel. “Je wordt gewoon gestoord in je slaap. Zo ga je toch niet met je medemens om? Wat is nou belangrijker, de luchtvaart of de omwonenden?” En dan wordt er volgens de voorzitter ook nog eens geen rekening gehouden met de milieuafspraken gemaakt in Parijs. “Dit gaat ten koste van de natuur.”

Bewoners Omgeving Schiphol

De woordvoerder van Bewoners Omgeving Schiphol Matt Poelmans heeft gemengde gevoelens bij het nieuws. “Het is positief als er minder nachtvluchten zijn, maar we willen toe naar een situatie waarin er helemaal niet meer ’s nachts wordt gevlogen.” 

Volgens Poelmans is er nu een vermindering van twintig procent, maar tien procent had al eerder uitgevoerd moeten worden. “We hebben slechte ervaringen met afspraken met de luchtvaart.” Hij vraagt zich af welke garantie ze nu hebben dat deze afspraken daadwerkelijk worden nageleefd. 

Milieudefensie

Ook Milieudefensie sprong vrijdagochtend geen gat in de lucht bij het horen van het nieuws. “Het is eerst zien, dan geloven,” aldus woordvoerder Bram van Liere. Hij benadrukt dat de organisatie in principe voor minder nachtvluchten is, maar ‘deze voorspelling lijkt me nogal optimistisch’. 

Volgens de woordvoerder hangt het ervan af of Lelystad Airport open gaat. “Ik ben hier nog niet van overtuigd.” De duurzaamheidsvoorwaarden van de staatssteun aan KLM zijn daarbij ‘flinterdun’ en ‘slecht nieuws voor het klimaat en de omwonenden’. “Het gaat de omwonenden niet alleen om de herrie en de luchtvervuiling, maar ook om de wetenschap dat ze hier zelf voor betalen.

SchipholWatch

Woordvoerder Alfred Blokhuizen van actiegroep SchipholWatch noemt de afspraken simpelweg ‘bedrog’. “Het is een belofte van lang geleden. Het is niks. Die afname van het aantal nachtvluchten was al beloofd.” 

De actiegroep pleit voor een compleet verbod op nachtvluchten, net als in Frankfurt. Volgens Blokhuizen worden de omwonenden met deze afname van KLM-vluchten namelijk niet geholpen. “Of ze worden elk half uur gestoord, of elke 35 minuten. Dat maakt geen verschil.”

Blokhuizen noemt het de zoveelste ‘Schipholpoging’. “Dit is het resultaat van polderen.” De groep gaat verder actie voeren. “Als het even kan, gaan we ook procederen.”

Greenpeace

Ook Greenpeace is niet blij met de gemaakte afspraken en noemt ze ‘volstrekt onvoldoende’. “KLM wordt door de overheid in de lucht gehouden en kan grotendeels op de oude voet verder,” zegt een woordvoerder. 

“Zoals meerdere keren per dag naar Brussel vliegen, omwonenden nog steeds 25.000 keer per jaar ‘s nachts wakker houden en stikstof, fijnstof en CO2 uitstoten. Zonder dat belasting wordt betaald over tickets en kerosine. Het kabinet had de keuze voor groen en eerlijk herstel, maar besluit anders.”

De Volkskrant:

Hulp Air France: met de Franse slag

De inkt onder het akkoord tussen het kabinet en KLM over de steun was nog niet droog of er wezen al vingers naar ‘Parijs’: waarom moeten de KLM’ers salaris inleveren en hun Franse collega’s niet?

Dat is niet helemaal waar. In elk geval één werknemer bij Air France brengt een loonoffer: topman Ben Smith. Hij geeft dit jaar een kwart van zijn beloning op. Of Smith zijn 45 duizend werknemers meekrijgt?

Frankrijk vraagt voor de 7 miljard steun geen loonoffer. Sterker nog: ‘Parijs’ verlangt een herstructurering zonder gedwongen ontslagen.

Smith hoopt de kosten te drukken met het vrijwillige vertrek van werknemers. ‘Een hoop mensen zitten dicht tegen hun pensioen aan, dus dat voordeel hebben we.’ Hoeveel werk er verdwijnt is onzeker. Het zou gaan om 8.300 banen.

De eis dat Air France als de groenste uit de crisis herrijst is niet bindend. Tot de verlangde CO2-reductie van 50 procent in 2030 had het bedrijf vorig jaar al besloten. Het gaat ook om een beperking van de uitstoot per afgelegde kilometer. Als het aantal passagiers stijgt, gaat die milieuwinst verloren. Bovendien: de voorwaarde dat er 2 procent biobrandstof gebruikt wordt, is niet een verduurzaming te noemen als daar landbouwgewas voor sneuvelt.

De eis voor het schrappen van binnenlandse vluchten waar een reis per trein onder de 2,5 uur mogelijk is, levert 0,8 procent minder CO2 op. Zou 5 uur treinen als limiet gelden, dan scheelt dat 4,5 procent aan uitstoot.

Smith zal overigens niet rouwig zijn om minder binnenlandse vluchten: op 95 procent daarvan legt Air France geld toe.

Hulp KLM: oude wijn in nieuwe zak

Nee, gaf minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) vrijdag toe: de eis dat 14 procent van de brandstof die KLM-vliegtuigen in 2030 verbranden duurzaam is geproduceerd, is niet nieuw. Die ‘ambitie’ staat al in haar luchtvaartnota – die overigens nog door de Tweede Kamer moet – en was ook al door de luchtvaartsector zelf als doel gesteld. Daar valt ook de verlangde reductie in CO2 onder, die overigens geldt voor elke afgelegde kilometer per passagier. Meer passagiers? Dan is er toch meer uitstoot.

Als gebaar naar omwonenden van Schiphol en milieuorganisaties is aan de miljardensteun voor KLM de voorwaarde verbonden dat het bedrijf ‘meewerkt’ aan de terugdringen van het aantal nachtvluchten.

De reductie geldt luchthavenbreed, en komt dus niet per se volledig op het bordje van KLM te liggen. En het is een sigaar uit eigen doos, zeggen tegenstanders. Minder nachtelijk gevlieg was ook al een voorwaarde bij het eerdere plafond van 500 duizend jaarlijkse vluchten voor Schiphol, uit het zogeheten Alders-akkoord. Aan die eis is nooit voldaan. Verder stelt het kabinet bij die nachtvluchteneis wel de voorwaarde dat Lelystad Airport opengaat en dat vluchten naar Brussel en Düsseldorf te vervangen zijn door de trein. KLM en zijn budgetdochter mogen nachtvluchten overhevelen naar overdag. Ze hoeven niet minder te vliegen.

Over het loonoffer dat de KLM’ers zouden moeten brengen is veel geschreven. Maar het is geen harde eis. Het bedrijf moet wel de ‘beïnvloedbare’ kosten terugbrengen met 15 procent. Hoe, dat mogen directie en werknemers zelf uitmaken.

Hulp Lufthansa: beloften zonder centje pijn

Een loonoffer van 20 procent voor KLM’ers – lees: vooral de langst dienende piloten – die drie keer modaal verdienen? In Duitsland lachen ze daarom. De duurst betaalde krachten van KLM’s grote concurrent Lufthansa boden in mei zelf aan om tot 45 procent van hun salaris in te leveren tot 2023, als het bedrijf daarmee is gered. De bond van cabinepersoneel Ufo ging vorige week nog akkoord met versoberingen tot 2023 voor een som van 500 miljoen euro. Wel in ruil voor vier jaar ontslagbescherming.

Intussen stelt de Duitse regering geen eisen aan de reddingsboei van 9 miljard euro voor Europa’s grootste luchtvaartmaatschappij. Ook de Europese Commissie, die eerst grote bezwaren uitte tegen het hulppakket, volstond uiteindelijk met een eis dat Lufthansa een handvol landingsrechten opgeeft.

Net als Air France en KLM wordt Lufthansa gehouden aan een belofte die het bedrijf al zelf jaren eerder heeft gedaan. Zo moeten de Duitsers de bezem halen door hun vloot en de grootste ‘smeerpoetsen’ naar de sloop sturen. In april maakte het concern bekend dat het van zeker dertig vliegtuigen afscheid neemt. Het gaat om toestellen die al op de nominatie stonden om naar de sloop te worden afgevoerd. Nu er tientallen miljoenen minder passagiers worden verwacht kan Lufthansa deze verouderde kerosineslurpers makkelijk missen.

De Duitse regering vraagt Lufthansa verder om te investeren in duurzame brandstof. Dat deed het bedrijf al. Het biedt reizigers sinds dit jaar zelfs de mogelijkheid om de CO2-uitstoot van hun vlucht te compenseren door een toeslag voor bio-kerosine te ‘kopen’.


Gelukkig voor ons is er een toekomst; het vliegtuig van de toekomst; de FLYING V OF DE SCHOTEL?

Top