web analytics
You are here
Home > Uncategorized > Podcast ( bron BNR radio )

Podcast ( bron BNR radio )

Energie-update / waterstof / maken van waterstof uit de oude delfstof; aardgas ( z.g. blauwe waterstof )

Goed 95% van al het waterstof (wat is waterstof) in de wereld wordt gemaakt door het omvormen van aardgas of andere fossiele brandstoffen. Minder dan 5% van de productie gebeurt door elektrolyse en het resterende deel via experimentele methoden zoals een algen bioreactor.

Naast de elektrische auto, hebben we nu ook de waterstof auto.

Voordelen: 1) direct tank-baar, 2)geen laadtijd voor de batterijen, en daardoor 3) een grotere actieradius van de auto.

Waterstof tank je als een gas, net als LPG. Via inlaten aan de voorzijde van de personenwagen wordt lucht aangezogen. Water- en zuurstof komen samen in een brandstofcel, waarbij de elektriciteit vrijkomt waarop de auto rijdt.

Zonder tankstations geen auto

Hoogleraar Van Wijk staat positief tegenover waterstofauto’s, maar ziet ook drempels waar we overheen moeten komen. Volgens hem is het grootste probleem de Nederlandse infrastructuur van waterstoftankstations. Nederland telt slechts drie publieke waterstoftankstations; in Rhoon, Helmond en Delfzijl. “Over het algemeen koop je geen auto als je niet kunt tanken, dat is heel simpel,” zegt hij. “Naast de kleine hoeveelheid waterstoftankstations hebben de tankstations een relatief kleine capaciteit. Hierdoor kan het gebeuren dat je even moet wachten als iemand voor je heeft getankt.”

Niet goedkoop

Ook auto-importeur en duurzaam ondernemer Gideon Goudsmit ziet verbeterpunten. “Een waterstofauto is uiteindelijk een elektrische auto waarbij waterstof de accu is. Je voegt dus nog iets extra’s toe.” zegt hij. “Kijk naar de Hyundai Nexo. Die kost 80.000 euro.

Een vergelijkbare elektrische auto is de Kia Nero en die kost 45.000 euro. Dat is 35.000 euro minder voor een elektrische auto met hetzelfde bereik als de Hyundai Nexo.”

Aandeel groene energie

De ‘tank-to-wheel’ uitstoot mag dan wel emissievrij zijn, maar je kunt twijfelen aan hoe groen waterstofauto’s eigenlijk zijn. “Om één kilowattuur uit waterstof te maken, heb je ongeveer drie kilowattuur nodig. Het is dus niet heel efficiënt” zegt Goudsmit. Daarnaast wordt nog maar een klein deel van energie in Nederland duurzaam opgewekt. Hoewel het aandeel toeneemt heeft hernieuwbare energie in Nederland volgens CBS een marktaandeel van slechts 7,4 procent van het totale energieverbruik. De andere 92,6 procent komt uit energiebronnen zoals aardgas, steenkool en kernenergie.

Toekomstvisie

Naast Toyota en Hyundai zijn er echter nog andere autofabrikanten bezig met waterstofauto’s. Zo is in Amerika de, op waterstof aangedreven, Honda Clarity Fuel Cell verkrijgbaar en kun je in Duitsland al een op waterstof rijdende Mercedes GLC leasen. “Mercedes komt met een hybride waterstofauto. Die kan een behoorlijke 500 kilometer op een accu rijden en gebruikt waterstof als range-extender. Dan kun je dus nog zo’n 300 a 400 kilometer rijden”, zegt Goudsmit. “Audi en BMW zijn er ook mee bezig, maar of die ook echt auto’s gaan uitbrengen weet ik niet.” Ook Honda zal in de komende jaren de Honda FCX Clarity op de Europese markt gaan introduceren.

Top