DE HYPERLOOP ; UIT DE FILM THE FUTURE in de praktijk getest en gaat werkelijkheid worden! (bron o.a. Scientias.nl)

Het hyperloop team van de TU Delft verbrak afgelopen week het eigen snelheidsrecord van 202 kilometer per uur. Dit door met een snelheid van 360 kilometer per uur over de eigen testbaan op het terrein van Voestalpine Railpro in Hilversum te racen. Bijzonder is dat het gebruikte voertuig is ontworpen voor een vacuümbuis, maar nu in de openlucht werd ingezet. 

En daarmee lijkt het revolutionaire transportsysteem weer een stapje dichterbij te komen.

In de woestijn van Nevada is afgelopen weekend geschiedenis geschreven. Voor het eerst namen twee passagiers plaats in een door Virgin Hyperloop gebouwde Hyperloop-pod: door velen gezien als hét transportmiddel van de toekomst. “Ik kan je niet vertellen hoe vaak ik de vraag krijg of de Hyperloop veilig is,” stelt Jay Walder, CEO van Virgin Hyperloop. “Met de passagierstest van vandaag hebben we die vraag beantwoord.” Zonder problemen voltooiden de twee passagiers in de 500 meter lange testbuis hun testrit, waarbij een snelheid van 48 meter per seconde (iets meer dan 170 kilometer per uur) werd behaald.

Over de Hyperloop
De Hyperloop is een manier van transport waarbij je in een buis razendsnel van A naar B reist. Daarbij zit je in een capsule die – met behulp van magnetische levitatie – zweeft en dus geen weerstand ondervindt van rails of wielen. Bovendien staat de buis waarin de capsule zich bevindt, onder lage druk, waardoor de luchtweerstand extreem laag is. Het betekent heel concreet dat deze manier van transport relatief energiezuinig is én dat er enorme snelheden behaald kunnen worden van wel meer dan 1000 kilometer per uur! Teams wereldwijd werken aan het realiseren van deze nu nog hypothetische vorm van transport. Zo wil het Nederlandse bedrijf Hardt bijvoorbeeld een Hyperloop-netwerk uitrollen over Europa.

De afgelopen jaren hebben we gezien dat verschillende start-ups, maar ook studententeams zich vastgebeten hebben in de Hyperloop. Zo werden er Hyperloop-pods bedacht en ontwikkeld en werden op verschillende plekken buizen gebouwd waarin deze pods getest konden worden. Deze tests toonden al aan dat het mogelijk is om hoge snelheden te bereiken. Maar Virgin Hyperloop wil gelijktijdig bewijzen dat het transportmiddel veilig is. En hoe kun je dat nu beter doen dan tijdens een testrit?

De afgelopen jaren hebben we gezien dat verschillende start-ups, maar ook studententeams zich vastgebeten hebben in de Hyperloop. Zo werden er Hyperloop-pods bedacht en ontwikkeld en werden op verschillende plekken buizen gebouwd waarin deze pods getest konden worden. Deze tests toonden al aan dat het mogelijk is om hoge snelheden te bereiken. Maar Virgin Hyperloop wil gelijktijdig bewijzen dat het transportmiddel veilig is. En hoe kun je dat nu beter doen dan tijdens een testrit?

DE EERSTE PAGAGIERS NEMEN PLAATS IN DE ‘VIRGIN’ HYPERLOOP!

De testrit
Voor de eerste bemande testrit van de Virgin Hyperloop werd een pod gebruikt die ruimte biedt aan twee passagiers. Aan boord bevonden zich Josh Giegel (mede-oprichter en CTO van Virgin Hyperloop) en Sara Luchian, eveneens in dienst van Virgin Hyperloop.


Bouwconcern Bam sluiteenpartnerschap met de Delfste start-up Hardt Global Mobility om de eerste Europese testfaciliteit te realiserenvoor een Hyperloop. Hiermee willen de partijen de technologie van het futuristische transportmiddel verder ontwikkelen.

HARDT ONTWERP SAMEN MET BAM BOUWMAATSCHAPPIJ

Het eerste Europese hyperloop-testtraject komt in Delft en heeft een lengte van 30 meter. Volgens het consortium zou de testfaciliteit voldoende zijn om op lage snelheid de belangrijkste systemen van hyperloop te testen.

“Het is ons doel om binnen vier jaar een volledig operationeel testtraject van meerdere kilometers te hebben gerealiseerd”, zegt Tim Houter, CEO van Hardt, in een persbericht. “De ervaring die deze eerste testfaciliteit ons geeft, draagt enorm bij aan deze ontwikkeling om in de nabije toekomst daadwerkelijk hyperloop-netwerken te kunnen aanleggen.”

Futuristisch transportmiddel

De hyperloop bestaat uit een systeem van vacuüm getrokken buizen, waar capsules doorheen worden geschoten. Omdat deze capsules nauwelijks luchtweerstand ervaren, kunnen ze snelheden van 1.080 kilometer per uur bereiken. In tegenstelling tot reizen met het vliegtuig of de trein is de hyperloop daarom energiezuiniger en efficiënter, stelt Hardt.

Het futuristische transportmiddel kwam uit de koker van Tesla-topman Elon Musk, die hiermee antwoord gaf op de wens voor snel, duurzaam, veilig en betrouwbaar transport.

Investeren in nieuwe technologie

“Het creëren van een bouwportefeuille voor de toekomst vormt een van de pijlers onder de strategie van Bam, ‘Building the present, creating the future’. Innovatie speelt daarin een cruciale rol”, zegt Rob van Wingerden, CEO van Bam in het persbericht.

“Het realiseren van onze ambities vereist dat we investeren in nieuwe technologie en de samenwerking zoeken met innovatieve, ondernemende partners, zoals Hardt Global Mobility. Daarom zetten we bij Bam aanwezige expertise en ervaring graag in voor de totstandkoming van deze eerste hyperloop testfaciliteit in Europa.”