De trein beter enkele dagen vooraf via internet bestellen goedkoop op donderdag vanaf €47,- /€ 60,- naar Berlijn HBF. of met app van de Deutsche Bahn (DB); en dan aansluitend voor CSK 1340,- ( = € 50,-) Berlijn – Praag via www.cesca.cz of de app….En studenten jeugd met de Eurotours heel Europa rond


Zoek een goedkope reis op de donderdagen met de deutsche bahn op deze site….

TEVENS WIL NS INTERNATIONAL, ( I.S.M. PRORAIL EN DEUTSCHE BAHN) DAT ELKE HOOFSTAD VAN DE NABUURLANDEN IN 2020 IN 4 UUR BEREIKBAAR ZIJN; TE WETEN LONDEN, PARIJS EN BERLIJN. WE BEHANDELENN HIER DE PLANNEN VOOR HET BERLIJNSE TRAJECT.

Zonder nieuwe hogesnelheidslijn kan de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn tussen de 1,5 en 2 uur verkort worden. Dat stelt spoorbeheerder ProRail. De intercity Amsterdam – Berlijn heeft nu nog een reistijd van 6,5 uur. ( DIVERSE BRONNEN UIT 2018 HIER UIT DE TREINREIZIGER)

ProRail-directeur Pier Eringa benadrukt dat het een gezamenlijke ambitie is van ProRail, NS, Schiphol en KLM om de reistijd te verkorten. “Het klinkt alsof de trein wil concurreren met vliegtuig, maar het is een aanvulling en daar waar het kan ook vervangend voor het vliegtuig”, zegt de topman in het NOS Radio 1 Journaal. Hij erkent dat de prijs van de trein ook scherper kan. “De prijs en reistijd moet in de buurt van het vliegtuig komen. Ik denk zelf dat als de prijs iets hoger is, toch veel mensen voor de trein zullen kiezen. Mensen hoeven niet in te checken en allemaal ingewikkelde dingen te doen”, aldus de topman.

Haalbaar?

Treinexperts stelden eerder tegenover Treinreiziger.nl dat de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn in het meest ideale scenario met één uur verkort kan worden door de dienstregeling te optimaliseren en de locwissel en enkele stops te schrappen. Is het dan wel haalbaar om de reistijd zonder nieuwe HSL met twee uur te verkorten? “Ja”, denkt ProRail woordvoerder Jaap Eikelboom. “De infrastructuur zal wel op een aantal plekken moeten worden aangepast. Bijvoorbeeld op bepaalde plekken inhaalsporen om tragere treinen in te halen”, legt hij uit. Ook behoort het tot de mogelijkheden om de maximumsnelheid op sommige delen van het traject in Nederland op te hogen naar 200 kilometer per uur. “Maar daarvoor hebben we wel ERTMS nodig”, vult Eikelboom aan.

Eenmalig extra snel naar Berlijn

Om aan te tonen dat de trein Amsterdam – Berlijn veel sneller kan, schrapte NS vandaag eenmalig alle tussenstops in Nederland. Daardoor wist de trein tot aan de Duitse grensplaats Bad Bentheim 30 minuten te winnen. Aan boord van de trein was ook NS-topman Roger van Boxtel. In Berlijn praat hij tijdens spoorbeurs Innotrans met de Duitse spoorwegen, om de mogelijkheden van een snellere reistijd te bespreken. Onderweg heeft de topman samen met ProRail, Schiphol en een aantal ambtenaren van het ministerie de gesprekken met de Deutsche Bahn alvast voorbereid.  Roger van Boxtel: “Tijdens Innotrans komt de hele spoorsector samen op één beurs. Dat is een unieke kans om in een paar dagen met iedereen in gesprek te komen die een rol heeft bij de trein tussen Amsterdam en Berlijn.”

Binnen een paar jaar

Behalve met Deutsche Bahn gaat de NS topman tijdens Innotrans ook in gesprek met het stadsbestuur van Berlijn en de Duitse staatssecretaris van Verkeer en Vervoer. “Als zij van hun kant willen meewerken dan ben ik ervan overtuigd dat we over een paar jaar een veel snellere trein hebben”, denkt Van Boxtel. In elk geval zal de trein in de toekomst sneller worden als de locwissel in Bad Bentheim overbodig wordt. Vanaf 2020 beschikt NS over locomotieven die van Nederland tot aan Berlijn door kunnen rijden. Nu moet de Nederlandse locomotief net over de grens in Bad Bentheim nog worden afgekoppeld omdat de Nederlandse locomotieven niet onder de Duitse spanning kunnen rijden. Of de locwissel overigens al per 2020 geschrapt wordt, is niet duidelijk. OV-Magazine meldde eerder dat de eerste één à twee jaar de locwissel in Bad Bentheim blijft bestaan.

U STOOT 7 * MINDER CO2 UIT MET DE TREIN