web analytics
You are here
Home > Uncategorized > 20 Tips voor een eeuwig leven van je auto ( bron De Stem Brabant; regio krant) .

20 Tips voor een eeuwig leven van je auto ( bron De Stem Brabant; regio krant) .

20 Tips voor een eeuwig leven van je auto

Wil je zo lang mogelijk doorrijden met je auto, zonder dat het je veel geld gaat kosten? Door het volgen van een paar eenvoudige regels die zijn opgesteld door de Britse consumentenwebsite WhatCar?

ZO, HEB JE JAREN PLEZIER VAN JE AUTO!!!….

1. Kies je weg zorgvuldig,niet teveel drempels en/of zandwegen nemen!

Dit lijkt misschien wat vergezocht, maar is het niet. Als je elke dag een heel slecht begaanbare weg gebruikt, kan dit funest zijn voor je onderstel.

Het gevolg? Versleten schokbrekers, kromme velgen en beschadigde banden. Even omrijden over die weg zonder drempels kan de levensduur van je schokbrekers met duizenden kilometers verlengen.

2. Gebruik je rem om te remmen!

Dat klinkt logisch, maar veel automobilisten met een handbak remmen af ‘op de motor’.

Dit zorgt voor extra belasting van de lagers, waardoor de levensduur van de componenten van je versnellingsbak wordt verkort. Dus als je moet vertragen, gebruik dan niet de motorrem, maar de voetrem om snelheid kwijt te raken.

3. Laat je airconditioning aan; waaom lees dit dan!

Je hebt waarschijnlijk veel vrienden die weigeren hun airco in te schakelen omdat ‘dit het brandstofverbruik verhoogt’. Moderne airconditioningsystemen zijn echter zeer efficiënt en door ze bijvoorbeeld tijdens de winter uit schakelen, veroorzaak je enorme schade aan de afdichtingen en andere componenten.

Dus als je ‘m uiteindelijk gebruikt, zal het systeem waarschijnlijk lekken of een belangrijk onderdeel is kapot en dat kost je uiteindelijk meer dan wat je hebt bespaard op brandstof.

4. Koppeling management; lezen!

Als je een handgeschakelde versnellingsbak hebt en je voet op het koppelingspedaal laat rusten, zal de koppeling gedeeltelijk worden ingeschakeld, waardoor deze sneller slijt. Het lijkt misschien een voor de hand liggend punt, maar rijd niet met je voet op de koppeling. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen dit toch doen.

5. Gebruik je garage; tegen de weersinvloeden.

Veel mensen hebben een garage, maar gebruiken deze niet om hun auto in op te bergen . Ze zetten de grasmaaier erin en andere spullen.

Door je auto te stallen, voorkom je dat de auto roest, dat de zon het interieur verbleekt en dat het interieur op zonnige dagen erg heet wordt – iets wat het dashboard en interieur niet ten goede komt.

6. Gassen, maar met mate ff de motor doortrekken op toeren, waarom?

Vandaag de dag moeten alle dieselmotoren zijn uitgerust met een roetfilter. Om te voorkomen dat het filter verstopt raakt, moet je regelmatig een beetje toeren draaien om het filter schoon te branden’.

Ook benzinemotoren zijn gebaat bij af en toe rijden met hogere toerentallen, aangezien dit voorkomt dat er allerlei residuen worden afgezet op delen van de motor.

7. Koude start? Liever niet ff rustig voor het huis 3-5 min. opwarmen

Een motor heeft het de eerste vijf minuten nadat ‘ie wordt gestart het zwaarst. Een koude motor heeft weinig smering, doordat deze onderin het blok zit en dik is.

De slijtage is dus bij koude motor het zwaarst en dat geldt niet alleen voor de winter. Voor de motor warm is, wordt aanbevolen te schakelen bij 2.500 toeren bij een benzinemotor en 2.000 bij een diesel. Beter nog: pak als het even kan voor korte afstanden de fiets.

8. Tank op tijd; er zit sludge onderin, dit beschadigd lagers en zuigers.

Als je een van die mensen bent die regelmatig hun brandstoftank leegrijden, loop je het risico dat je het brandstofsysteem beschadigt. Dat komt omdat sediment zich meestal op de bodem van de tank verzamelt en als de motor altijd op brandstof vanaf de bodem van de tank loopt, is het waarschijnlijk dat de pomp, het filter en mogelijk zelfs de injectoren verstopt kunnen raken, wat tot hoge rekeningen leidt.

9. Start je motor in zijn ‘vrij’!!!

Wanneer je de auto start, doe dat dan niet in de versnelling en met ingetrapte koppeling. Dit zorgt namelijk voor extra belasting van de startmotor. Het lijkt misschien een futiliteit, maar over meerdere jaren en duizenden startprocedures, kan dit meer verschil maken dan je denkt.

10. Houd je lak schoon; regelmatig wassen, zoals u ook met uw mountainbike of cross motor doet!

Sommige auto’s hebben kunststof of aluminium panelen, maar de meeste hebben nog steeds een stalen carrosserie. Roest heeft meer vat op vieze auto’s dan op schone, dus was ‘m regelmatig en zet de lak af en toe in de was.

Ook handig: kies in de wasstraat voor een ‘hot wax’-behandeling.

Dat spul komt op plekken waar je met de hand niet bijkomt.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Top