INOVATIE ITEM 2: EERSTE WATERSTOF…AUTO’S ZIJN IN NEDERLAND…VAN HYUNDAI..DE NEXO…lezen; IN ARNHEM, RHOON, DELFZIJL EN HELMOND KUNT U NU AL VOORDELIG TANKEN. ( wo 18 sept is dit item verniewd, naar de laatste stand )…€ 7,- /100km.

De milieuvriendelijke auto’s van heden: de waterstof Hyundai-NEXO
en 4 elektrische Hyundai-modellen

( bron o.a. het blad auto week )

De brandstofcelauto van Hyundai is deze zomer leverbaar voor een bedrag van circa € 65.000. We gaan op stap met deze innovatieve nieuweling, waarvan het succes grotendeels afhangt van de snelheid waarmee het aantal waterstoftankstations groeit.

In 2020 moet er in Nederland een netwerk van 20 waterstoftankstations zijn, zo is het streven. Dat is nog altijd niet enorm veel, maar het begint langzamerhand op een enigszins dekkend netwerk te lijken. Goed nieuws voor Hyundai, dat de Nexo in de startblokken heeft staan.

Het nieuwe brandstofcelmodel oogt niet alleen vlot, de Nexo brengt ook de elektroautotechnologie een stuk verder. Auto’s met brandstofcel hebben de reputatie duur, zwaar en storingsgevoelig te zijn. “Dat klopt niet”, aldus Hyundais brandstofcelgoeroe Sae Hoon Kim. “Ons systeem is goed voor minimaal 5.000 bedrijfsuren en de efficiency is verhoogd naar 60 procent. De koude start vormt geen probleem meer en na een aanrijding wordt de spanning in vier seconden verlaagd van 440 naar 40 volt, een voltage dat voor hulpverleners niet gevaarlijk is.

Ook is de garantietermijn verdubbeld naar tien jaar en 100.000 km.” Dat klinkt goed, tijd voor een nadere kennismaking met de Nexo.

De opvolger van de ix35 FC oogt modern en het model heeft een eigen gezicht. Het interieur vormt een mix van digitaal en analoog. Met een geschatte prijs van circa € 65.000 is de nieuwe brandstofcelauto uit Korea geen koopje, maar de Toyota Mirai is met een prijskaartje van € 80.925 nog een stukje duurder. En hoe rijdt de 1,8 ton zware SUV met drie met waterstof gevulde koolstofvezel tanks onder de achterbank en een brandstofcel onder de motorkap?

Welnu, geruisloos en comfortabel, zoals een elektroauto eigenlijk. De forse duw in je rug waarvoor een volledig opgeladen accupakket zorgt, ontbreekt echter. Het vermogen van 163 pk en het koppel van 395 Nm zijn net zo middelmatig als de 9,2 seconden die de Hyundai nodig heeft om van 0 naar 100 km/h te sprinten en de topsnelheid van 179 km/h. De Nexo scoort wel punten met zijn actieradius, die volgens de NEDC-norm 800 kilometer bedraagt.

De brandstofkosten bevinden zich met circa € 7 per 100 km op diesel-niveau.

De Hyundai start je heel conventioneel door een startknop in te drukken. De bediening doet niet erg futuristisch aan, maar het rijgedrag van de Nexo is wel bijzonder te noemen. De besturing is direct en vergt weinig krachtsinspanning, maar voelt wel wat kunstmatig aan.

De remmen zijn krachtig genoeg, maar lastig te doseren, omdat ze niet alleen vertragen, maar ook energie moeten terugwinnen. Het rijgedrag is veilig, maar pas boven de 80 km/h rijdt de Nexo echt soepel; een lange afstand auto dus, b.v. voor handelaren die wekelijks naar Italie of Spanje moeten rijjden.

LOMPE BEWEGINGEN

Andere zaken die opvallen, zijn de bagageruimte, die ondanks de waterstoftanks een inhoud van 461 liter heeft, de handige automaat voor het in- en uitparkeren en de recuperatie, waarvoor je met de schakelflipper drie standen kunt instellen.

De Nexo rijdt braaf mee met het overige verkeer, zonder op kop te gaan. De dodehoekcamera’s zijn erg plezierig. Bij het wisselen van rijbaan geven ze het verkeer, dat zich vlak achter de auto bevindt, weer op groot formaat in het centrale display.

Het gedeeltelijk autonoom rijden is nu nog minder succesvol. ( (updates?) De soms wat lompe bewegingen laten niet alleen ons eigen hart, maar ook dat van andere verkeersdeelnemers regelmatig een tel overslaan. In tegenstelling tot een conventionele elektroauto, die je minstens 20 minuten aan de laadpaal moet hangen, duurt het onder druk tanken van de Nexo met 700 bar maar vijf minuten.

De Nexo is een milieuvriendelijke voorbode van de aandrijftechnologie van morgen. Hij rijdt minder pittig dan een elektroauto met uitsluitend accu’s aan boord en is (op dit moment) veel duurder dan auto’s met verbrandingsmotor.

Hoe succesvol dit model gaat worden, hangt voor een groot deel af van de snelheid waarmee het waterstofnetwerk wordt uitgebreid. Na de Toyota Mirai en voorganger ix35 FC is de Nexo de derde brandstofcelauto op de Nederlandse markt. Merken als Audi, BMW en Volkswagen kijken nog de kat uit de boom: ditmaal spelen de Koreanen een voortrekkersrol.

OORDEEL

  • +Grote kofferruimte, ondanks waterstoftanks
  • +Lange garantietermijn
  • -Nog weinig waterstoftankstations… wordt aan gewerkt; komen er 20 in jaar 2020!
  • -Prijzig.. DOOR DE POLITIEK; DIE AL EERDER DE AARDAS AUTO DOOD LIET GAAN OM DE FUEL VAN SHELL TE ( nog Steeds ) TE BESCHERMEN????; waarom?.. groenen laat wat van je horen , maar we zijn nu al een half jaar verder en geen beweging vanuit de groene partijen of wat dan ook; miljoenen nota gaf ook geen nieuws of ondersteuning voor deze INNOVATIE!!!……WORDT ER WEER EEN KANS IN NDERLAND DE GROND INGEBOORD ( NZIE ONS ARTIKEL OVER DE AARDGAS AUTO!) OM SHELL TE BEVOORDELEN ???…………………………………………
  • ===========================================================

De line-up met elektrisch aangedreven Hyundai’s telt maar liefst 5 verschillende modellen:

Hyundai NEXO

Hyundai NEXO; waterstof auto met krachtige accu!!!

Hyundai IONIQ Electric

Hyundai IONIQ Electric; Plug-in Auto

Hyundai IONIQ Hybrid

Hyundai IONIQ Hybrid; met beperkte accu deze laad op bij remmen, stoplichten naderen, rijden vanaf een heuvel of auto-veer pont, e.d.

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid

Hyundai KONA Electric

Hyundai full Batterij auto de KONA Electric; Plug-in Auto

De NEXO de ultieme eco-auto en met slechts 4 % bijtelling

De elektrisch aangedreven SUV Hyundai NEXO met brandstofcel – met slechts 4 procent bijtelling voor zakelijk rijders – bereik: 665 kilometer (volgens WLTP) afleggen op een volle tank waterstof. DIE U DAN MOET TANKEN IN ARNHEM, ROTTERDAM (RHOON) OF…DELFZIJL OF HELMOND M.A.W. GELDERLAND, ZUID-HOLLAND, OOST-GRONINGEN EN NOORD-LIMBURG

Bovendien is de NEXO geheel emissievrij. Dat betekent dat er tijdens het rijden geen schadelijke stoffen (CO2) vrijkomen. Het enige wat de NEXO uitstoot is … water!, DUS OOK NIETS TE MAKEN MET STIKSTOF.

De Hyundai NEXO is de eerste SUV ter wereld speciaal ontwikkeld voor waterstoftechnologie. We hebben de NEXO gebouwd omdat we veel waarde hechten aan een vrije en schone toekomst. Een toekomst waarin alle voertuigen in harmonie zijn met ons en onze omgeving, waarin voertuigen ons bevrijden van beperkingen en een grote indruk maken – zonder geluid én zonder sporen achter laten.

Achter onze toewijding voor een betere toekomst zit een eenvoudige filosofie: alles wat we op dit moment doen, doen we voor jou. De Hyundai NEXO verandert niet het leven voor de volgende generatie bestuurders – de NEXO verandert het leven zoals wij dat nu kennen.

Verkrijgbaar bij vijf gespecialiseerde dealers

Met zijn geavanceerde brandstofceltechnologie is de Hyundai NEXO een bijzondere auto. Bij zo’n exclusieve SUV past exclusief onderhoud en service. De Hyundai NEXO zal derhalve uitsluitend verkrijgbaar zijn bij een select aantal in waterstofauto’s gespecialiseerde Hyundai-dealers:

En dit is pas het begin. Hyundai heeft aangekondigd vóór 2020 in totaal veertien nieuwe ecovriendelijke voertuigen te introduceren: vijf hybridemodellen, vier plug-in hybrides, vier elektrisch aangedreven auto’s en de nieuwe generatie auto met brandstofcel, de Hyundai NEXO. Rond 2025 moet het aantal ecovriendelijke voertuigen zijn gegroeid tot achttien.

Waterstof, hoe komen we eraan?

Een waterstofauto is een elektrische auto die waterstof (H2) als energiebron gebruikt in plaats van een batterij. De waterstof wordt in een brandstofcel met zuurstof (O2) uit de lucht omgezet in water (H2O), waarbij elektriciteit geproduceerd wordt die de elektromotor aandrijft. Het enige restproduct is waterdamp en warmte. Er ontstaat geen CO2, waardoor het een zero-emissie-voertuig is. 

Waterstof is een gas dat niet, zoals aardgas, uit de grond gehaald kan worden. Het moet geproduceerd worden. Dit gebeurt onder meer via elektrolyse, een proces waarbij water omgezet wordt in waterstof en zuurstof door toediening van elektrische stroom. Voor de productie van waterstof door middel van elektrolyse is elektriciteit nodig. Die elektriciteit kan ook lokaal geproduceerd worden, bijvoorbeeld met behulp van zonnepanelen op hetzelfde complex waar ook de waterstoffabriek en waterstoftankstations voor waterstofauto’s staan. 

Om van waterstof een echt schone brandstof te maken, moet het op duurzame manier gemaakt worden, dus zonder koolzuurgas (CO2) te produceren. Dat kan met CO2-vrije energie zoals windenergie, zonne-energie of biomassa.

In 2040 1/4 auto’s in Nederland op waterstof

Over 22 jaar rijdt een kwart van de auto’s wereldwijd op waterstof. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder duizend topmanagers in de autobranche en 2.500 consumenten. Het is een verkenning van toekomstige trends en een peiling van de stemming over mogelijke ontwikkelingen op het vlak van mobiliteit. Een van de conclusies luidt: ‘In 2040 is een kwart van de auto’s elektrisch aangedreven met een batterij, rijdt een kwart op waterstof, is een kwart een hybride en heeft een kwart een conventionele verbrandingsmotor.’ De belangstelling voor de waterstofauto met brandstofcel en elektromotor zal fors toenemen, zo is de verwachting.

Revolutionaire brandstofceltechniek

De Hyundai NEXO is een unieke elektrische auto, met ’s werelds meest efficiënte brandstofcel en vol te tanken in slechts vijf minuten. Zijn geschatte actieradius bedraagt 665 kilometer (WLTP). De NEXO is geheel nieuw ontwikkeld om in elk opzicht maximale efficiency te bieden. De constructie van de auto zorgt voor een gunstige verhouding tussen gewicht en vermogen, een betere acceleratie en meer interieurruimte.

De nadelen van waterstof; de opslag een extra gewicht……EN NOG WEINIG OPENBARE TANKSTATIONS….

Het gebruik van waterstof als brandstof in de auto heeft ook nadelen. Waterstof is een gas met een zeer lage energiedichtheid, waardoor het opslaan van een kleine hoeveelheid waterstof al een enorme waterstoftank zou vragen en daarvoor is in een auto geen plaats. Met de stand van de techniek van 2011 passen met koolstofvezel versterkte waterstoftanks alleen in grotere auto’s (SUV‘s). De Koreaanse ix35 FCEV is een SUV met een tank waar 5,6 kg waterstof in gaat met een druk van 70 MPa. De auto kan daarmee 600 km ver komen. Tankstations hebben hetzelfde probleem als autobrandstoftanks: ze moeten werkelijk enorm zijn. Ook het vervoer van centrale opslagplaats naar deze tankstations vormt een probleem: vrachtautotanks kunnen ook niet veel groter worden en dus zullen de tankwagens vaker moeten rijden. Maar waterstof kan ook ter plaatse van het tankstation geproduceerd worden uit aardgas of groengas door middel van stoomreforming, of via een gasleiding worden getransporteerd.

Wanneer waterstof wordt vermengd met zuurstof ontstaat een explosief mengsel. Echter, doordat waterstof zo’n licht gas is, wordt zelden de explosiegrens bereikt (volumepercentage waarbij het mengsel ontbranden kan). Dit nadeel is dan ook eigenlijk te verwaarlozen: benzine en LPG zijn ook licht ontvlambaar. Dit laatste probleem zou opgelost kunnen worden door het waterstofgas met behulp van CO2 uit de atmosfeer om te zetten in mierenzuur (HCOOH). Mierenzuur is vloeibaar bij kamertemperatuur en niet ontvlambaar. Met een katalysator van ijzer zou het mierenzuur in de auto weer omgezet kunnen worden in CO2 en H2. De enige koolstofdioxide die bij dit proces vrijkomt is de CO2 die gebruikt werd om het waterstofgas om te zetten naar de tussenbrandstof (mierenzuur) (bron EPFL Zwitserland).

Waterstoftechnologie haalt een efficiency van ongeveer 30 procent. Voor een elektrische auto is dat 70 procent.[7]

De infrastructuur voor waterstoftechnologie is nog heel beperkt en is eigenlijk niet de moeite waard om op te zetten omdat de energie-efficiëntie heel laag is. Voor elektrische auto’s is er wereldwijd al een redelijk goede laadinfrastructuur.[7] In Nederland heeft de oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s een bijna niet in te halen voorsprong.

Waar kan ik waterstof tanken?

Op dit moment kan je in Nederland nog maar op vier plekken waterstof tanken: in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. Voornamelijk in het zuiden van het land dus. Het realiseren van een waterstofstation is een factor tien keer duurder dan een tankunit voor diesel of benzine. Zolang er nauwelijks waterstofauto’s rondrijden is het niet relevant om waterstofstations te bouwen, maar als er niet meer tankpunten komen is het ook niet aantrekkelijk om een waterstofauto te kopen.

Topprestaties en efficiency

Met een actieradius van 665 kilometer (WLTP) en ’s werelds efficiëntste brandstofcel is de NEXO uniek. Hij is ontworpen voor efficiëntie, met een specifieke architectuur voor een optimale verhouding tussen vermogen en gewicht, een snellere acceleratie en veel interieurruimte.

Vooruitstrevende technologie

Opnieuw wijst Hyundai de weg op het gebied van brandstofcelauto’s. De nieuwe NEXO, Hyundai’s tweede brandstofcelauto in massaproductie, biedt ’s werelds beste actieradius en de beste prestaties dankzij het meest geavanceerde brandstofceltechnologie – en die is geheel in eigen huis door Hyundai ontwikkeld.

Garantie op de Hyundai-NEXO wagen

Gemoedsrust is standaard. De Hyundai NEXO wordt geleverd met dezelfde veelomvattende garanties als alle andere Hyundai-personenauto’s. Plus een extra garantie op de krachtige batterij.

Algemene garantie:

Hyundai biedt op de Hyundai NEXO vijf jaar garantie op de aandrijflijn, de besturing, de wielophanging en het remsysteem.

Batterij garantie:

Op de batterij van de NEXO biedt Hyundai acht jaar / 200.000 km garantie.