Uit Reisfanaten.be: ( dank aan ANWB.nl en Reisfanaten.be) Met een elektrische auto op vakantie, kan dat?

HomeBlog

Op vakantie met een elektrische auto

Met de juiste auto én wat voorbereiding kan het zeker

Voor steeds meer Nederlanders is de actieradius van een moderne elektrische auto toereikend voor dagelijks gebruik. Maar wat als je ook met de auto op vakantie wil, kan dat wel met een elektrische auto? Vaak wel, al vergt je reis net wat meer voorbereiding.

Of een vakantierit met je elektrische auto wel of niet te doen is, hangt natuurlijk af van je auto en de bestemming. Het maakt een behoorlijk verschil of je elektrische auto een bereik heeft van 150 of 350 kilometer. In het eerste geval is het wellicht verstandiger om te kijken naar alternatief vervoer richting je vakantiebestemming. Heb je een elektrische auto met een actieradius van in de praktijk 300 kilometer of meer, dan kun je met wat voorbereiding vaak prima uit de voeten.

Natuurlijk is ook je bestemming van belang. We hebben in Nederland de hoogste concentratie aan oplaadpunten, in het buitenland kunnen laadpalen schaarser zijn. In West-Europa en Scandinavië is de dekking ondertussen goed tot redelijk, Zuid- en Oost-Europa blijven duidelijk achter. Een vakantierit naar de Alpen zal dus eenvoudiger zijn dan een roadtrip door Oost-Europa of een vakantie in Spanje. Inventariseer dus goed of er (snel)laders langs de route zijn, bijvoorbeeld met de ANWB routeplanner voor elektrische auto’s. Check ook of je op je bestemming kunt laden, er zijn al diverse vakantie-accommodaties met een laadgelegenheid.

We zitten volop in het vakantieseizoen en mensen stappen net als altijd in de auto richting de zon. Alle tips en voordelen van het op vakantie gaan met een benzineauto zijn bij iedereen al wel bekend. Ben je recent overgestapt naar een elektrische auto, dan brengt dit enige verandering met zich mee. Deze vorm van groen opladen heeft veel voordelen, maar vergen een nét andere voorbereiding dan je gewend bent. Maar wees niet bang, ook met jouw elektrische auto kan je een tripje maken naar jouw favoriete vakantieland. 

Laadstekkers in Europa

Na een aanvankelijke wildgroei aan verschillende laadstekkers is de Type 2-stekker, ook wel Mennekes-stekker genoemd, door de Europese Unie aangewezen als de Europese standaard. Met name in Frankrijk en Italië was de Type 3-stekker enige tijd de standaard en deze zie je dan ook nog bij diverse laadpunten hangen. Ze worden veelal vervangen voor Type 2, maar dat gaat niet overal even snel. Als je naar een van deze twee landen gaat kan het handig zijn een Type 3-laadkabel voor je auto aan te schaffen. Zie ook onze tips voor vakantie met een elektrische auto, zodat je goed voorbereid op weg gaat.

esla Superchargers en Destination Chargers

Tesla heeft een eigen netwerk van zowel Superchargers (snelladers) langs doorgaande wegen als zogenaamde destination chargers (gewone laadpalen) bij populaire bestemmingen in een groot deel van Europa. Bijkomend voordeel is dat al deze locaties via het navigatiesysteem van een Tesla te vinden zijn en automatisch worden opgenomen in je route als opladen vereist is. Helaas zijn nog niet alle elektrische auto’s van zo’n slimme routeplanner voorzien

De reis voorbereiden

Zorg ervoor dat jouw elektrische auto volledig is opgeladen voor vertrek. Het beste is om deze aan een laadpaal thuis op te laden. Zo ben je veel voordeliger uit en kan de auto lekker op de oprit blijven staan. Een goede installateur hiervoor is groenopladen.be

Zoek via internet of je telefoon naar laadpaalinformatie en vraag ruim voor vertrek een laadpas aan voor in het buitenland, want jouw Nederlandse laadpas werkt niet bij alle oplaadpunten. Tijdig een laadpaal reserveren op jouw vakantiebestemming is ook aan te raden, want het aanbod is vaak schaars ten opzichte van de vraag. 

Oplaadtijd van de accu

Veel mensen laden hun auto op tijdens de tussenstops op tankstations, maar hoe snel de accu oplaadt verschilt per auto. De oplaadtijd voor jouw auto is te berekenen door de capaciteit van de accu te delen door het vermogen van het laadstation. Heeft je accu dus een capaciteit van 75kWh en laad je deze op aan een laadstation met een vermogen van 7,5kW, dan duurt het 10 uur om een compleet lege accu volledig vol te laden. Heb je weinig tijd, maak dan waar mogelijk gebruik van aan snellader. Dit verkort de oplaadtijd aanzienlijk. 

Waar ga je heen?

De bestemming speelt een grote rol in de frequentie van laadpalen. Zo zijn er in Nederland veel oplaadpunten te vinden en komen er steeds meer bij, maar dat is lang niet overal in Europa het geval. Landen in West-Europa en Scandinavië zijn in dit opzicht vooruitgegaan, maar de zomerse vakantielanden in Zuid- en Oost-Europa blijven hier een beetje achter. De Type 2-stekker is aangewezen als Europese Standaard door de Europese Unie. Het zal daarom makkelijker zijn om oplaadpunten met dit type stekker te vinden dan voorheen. Toch hebben de oplaadpunten in landen als Italië en Frankrijk nog vaak de Type-3 stekker, omdat dit daar eerst de standaard was. Ze wel veelal vervangen door de Type 2-stekker, maar gaat niet in alle gebieden even vlug. 

Dingen om rekening mee te houden

De actie-radius van je auto kan in warme en koude gebieden lager liggen dan je gewend bent. Dit komt omdat de auto extra energie moet verbruiken om de cabine op temperatuur te houden, en dus minder ver kan rijden. Neem een Type 3-laadkabel mee in geval van nood en je de eerstvolgende laadpaal niet kan bereiken. Ook al heb je een elektrische auto, dan moet je alsnog rekening houden met de gewone dingen die je moet regelen voor een vakantie.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld land/milieustickers en winterbanden. ( Duitsland en Tjechie) en snelweg belasting 10 dagen tolvignet /1 mnd/1jaar

Kosten vignet Tsjechië 2020

Kies voordat je gaat rijden in Tsjechië welk vignet je nodig hebt. Je kunt kiezen uit een 10 dagen vignet, 1maand vignet of een 1jaar vignet. Bekijk hieronder de kosten voor de verschillende vignetten. De toltarieven Tsjechië worden weergegeven in Tsjechische kronen en zijn berekend in januari 2020.

  • 10 dagen: CZK 310 (ongeveer 12 euro)
  • 1 maand: CZK 440 (ongeveer 17,50 euro)
  • 1 jaar: CZK 1500 (ongeveer 60 euro)

Kun je een caravan trekken met een elektrische auto?

Veel elektrische auto’s bieden niet de mogelijkheid een trekhaak te monteren en kunnen dus ook geen aanhanger of caravan trekken. Er is echter een aantal elektrische auto’s beschikbaar waarmee dit wel kan, waaronder de Tesla Model X en de Model 3. De ANWB testte onlangs die laatste om te kijken hoe een elektrische auto zich houdt met een caravan aan de trekhaak en wat er in de praktijk overblijft van de theoretische actieradius.

Elektrische auto en caravan: kun je met een Tesla Model 3 op vakantie?

De ANWB zoekt het uit.

Veel elektrische auto’s kunnen geen aanhanger of caravan te trekken, maar mondjesmaat komen er auto’s beschikbaar die dit wél kunnen. Voorheen waren dit de Tesla Model X en de Audi e-tron, daar is nu ‘s lands best verkochte auto uit 2019 bijgekomen: de Tesla Model 3. De ANWB neemt de proef op de soms en gaat met een Tesla én een caravan op vakantie. Noodgedwongen in eigen land…

Met een vanafprijs van zo’n 60.000 euro kun je de Tesla Model 3 Long Range AWD moeilijk een betaalbare elektrische auto noemen, maar geholpen door gunstige bijtellingsregels was Tesla’s kleinste in 2019 wel de bestverkochte auto van Nederland. Nu de Amerikanen het goede voorbeeld geven door de auto met een trekhaak te leveren, hopen én verwachten we dat er in de nabije toekomst meer en vooral betaalbaardere elektrische auto’s komen met de mogelijkheid een caravan te trekken. Denk overigens niet dat je meteen een flinke Tabbert met tandem-as achter de Model 3 kunt hangen, met een trekgewicht van maximaal 910 kilogram kom je uit bij de compacte en lichte caravans. Hoe ver je in de praktijk komt zoeken we uit Tesla Model 3 Long Range AWD en een 750kg lichte T@B 320.

Gedecimeerde actieradius

Op papier heeft de Tesla Model 3 Long Range AWD 560 kilometer actieradius (WLTP). In de praktijk blijft daar – zonder caravan uiteraard – afhankelijk van het weer en de omstandigheden tussen de 400 en 500 kilometer van over. Mét caravan kom je niet eens in de buurt van die waardes. Dachten we oorspronkelijk nog vanaf het ANWB-hoofkantoor in Den Haag naar Vianden in Luxemburg te rijden, al snel bleek dat zelfs Zuid-Limburg al het uiterste van de accu zou vergen.

Omwille van de veiligheid hebben we de accu niet leeg gereden, maar gebaseerd op de gereden kilometers en de kleine nog resterende accucapaciteit bedraagt de actieradius met kleine caravan zo’n 190 kilometer. Dat is dus ruim twee tot tweeënhalf keer minder dan zonder caravan. Nu heeft een auto met verbrandingsmotor ook een fors hoger verbruik wanneer je een caravan trekt, dus dat hogere stroomverbruik kunnen we de Tesla niet al te kwalijk nemen. Het is alleen wel de vraag of het de auto nu al geschikt maakt om mee op caravanvakantie te gaan. Met deze Tesla sta je wel erg vaak langs te weg te laden. Wat overigens nog knap lastig is, want Superchargers en andere snelladers zijn niet ingericht op een auto met aanhanger en dus moet er afgekoppeld worden.

Los van de beperkte actieradius kan de Tesla redelijk goed met de caravan overweg. De elektromotoren zijn bijzonder krachtig en dankzij het direct beschikbare koppel trekt de auto er goed aan. Je merkt bij optrekken nauwelijks dat er nog een caravan achter de auto hangt. Daarentegen is het weggedrag met de tot de maximale 910 kilo geladen caravan en 400 kg bagage in de auto minder indrukwekkend. De achteras lijkt niet zo goed met al dat gewicht overweg te kunnen en wordt met caravan erachter wat onrustig. In tegenstelling tot de acceleratie, merk je eenmaal op snelwegtempo wél goed dat er flink wat gewicht achter de auto hangt.

Conclusie: het kan, maar…

Een caravan trekken met een elektrische auto kán met deze Tesla dus wel, maar de sterk afgenomen actieradius zal voor het gros van de vakantiegangers te gering zijn. Daarentegen laat de auto wel zien dat fabrikanten bezig zijn met elektrische trekauto’s en kun je met de Model 3 prima een aanhanger met bouwafval of verhuisraad trekken. Voor een volwaardige elektrische caravantrekker mét aantrekkelijk prijskaartje en een voldoende actieradius moeten we nog even geduld hebben.

dan toch terug naar de oude bezine/diesel bak!