Piloten kregen de hoogste Russische onderscheiding voor een veilige en geslaagde noodlanding met een tweemotorig straalvliegtuig met 233 passagiers van Ural Airlines; zojuist vertrokken van een vliegveld op 40 km afstand van Moskou naar de Krim!
De Russische piloot die gisteren een geslaagde noodlanding maakte in een maïsveld, heeft de hoogste onderscheiding gekregen die Rusland kent: de ‘Held van Rusland’. De orde werd uitgereikt door president Poetin. Naast de gezagvoerder kreeg ook de tweede piloot de hoogste onderscheiding.
РОССИЯ И ПОЭТИНЫ ПОЗДРАВЛЯЮТ С ЭТИМИ ГЕРОЯМИ; ЭТИ ОТЛИЧНЫЕ ПИЛОТЫ; ВПЕРВЫЕ ВСЕ, ЧТО ВСЕ ЛЮДИ ПРИБЫВАЮТ ИЗ РЕШЕННОГО САМОЛЕТА; ОНИ НАСТОЯЩИЕ ГЕРОИ ЭТОГО ВРЕМЕНИ
ROSSIYA I POETINY POZDRAVLYAYUT S ETIMI GEROYAMI; ETI OTLICHNYYe PILOTY; VPERVYYe VSE, CHTO VSE LYUDI PRIBYVAYUT IZ RESHENNOGO SAMOLETA; ONI NASTOYASHCHIYe GEROI ETOGO VREMENI
De 41-jarige piloot Damir Joesoepov blijft zelf bescheiden. “Het voelt een beetje raar en maakt me verlegen.”
Het passagiersvliegtuig met 233 passagiers aan boord dat Joesoepov bestuurde was net vertrokken vanaf het vliegveld Zjoekovski, zo’n 40 kilometer ten zuidoosten van Moskou, toen een van de motoren uitviel doordat er vogels in waren gezogen. Vlak daarna viel ook de tweede motor uit.
TOELICHTING: DAN VALT BIJ DE HUIDIGE TYPE STRAALVLIEGTUIGEN DE DRAAG KRACHT VAN DE VLEUGELS VAN HET TOESTEL WEG.
Daardoor werd de piloot gedwongen het vliegtuig zo snel als het kan aan degrond te zetten. Dit moet de piloot doen als het toestel nog een voorwaartse beweging heeft, door zijn eigen snelheid.
Neemt de snelheid van het straaltoestel nog verder af, dan is er grootse kans; dat het in turbulentie als een baksteen recht naar beneden gaat vallen!
Dan is er nog een tweede grote probleem:
Zoek een zachte ondergrond uit; zodat het vliegtuig; wat uit een stalen romp bevat met een aluminium beplating; niet uiteen gereten wordt bij het neerkomen.
Dus niet in een bos tussen de boom toppen neer zetten. Eenmaal vlak boven de grond moet de piloot het toestel weer in een licht optrekkende beweging zetten.
Zodat de nog door draaiende motoren de vleugels, noch de motoren niet beschadigd worden, en/of de brandstofleidingen!
Die door de beide vleugels naar allebei de motoren gaan, vooral niet beschadigen, zodat er onmiddellijk door schurende metalen delen brand in de uitstromende kerosine uitbreekt.
Vaak doen bij motor problemen; zich de gelegenheid voor op grote hoogte, de kerosine van 1 of meerdere motoren te lozen.
Hier was echter de gelegenheid niet aanwezig; omdat het toestel nog zich in een stijgende lijn naar de normale vlieghoogte bevond.
Plotsklaps viel doordat in de inlaat van een van de staalmotoren een grote vogel vloog een van de straalmotoren uit! (en de turbo bladen van deze straalmotor uiteen werden gereten!)
Terwijl een paar seconden later ook nog bij het opstijgen van het vliegveld, de tweede motor uit viel door vogel aanvaring.
Nu was de piloot dus gedwongen het toestel zo snel als het kan heel aan de grond en het liefste op een zachte bodem aan de grond te zetten.
En dit is allemaal seconden werk!
Terugvliegen naar het vliegveld van Zjoekovskiwas geen optie meer!
DE PILOOT SPRAK LOVENDE WOORDEN IN ZIJN DANK-TOESPRAAK AAN PRESIDENT PUTIN VAN RUSLAND NAAR HET CABINE PERSONEEL, VOOR DE BEMANNING VAN ZIJN VLIEGTUIG DIE DE PASSAGIERS HIELPEN A.S.A.P. ZO SPOEDIG MOGELIJK HET GECRASTE TOESTEL TE VERLATEN!
“Het spijt me dat ik ze niet naar hun eindbestemming op de Krim heb kunnen brengen”, zei de pilootJoesoepov in zijn slotwoorden.
Was de hoofdoorzaak van deze vogel aanvaring een illegale vuilnisbelt???
Sommige Russische media suggereren dat een illegale vuilnisbelt in de buurt van het vliegveld de oorzaak kan zijn van de bijna-ramp.
Op het vuilnis zouden veel vogels afkomen, waaronder meeuwen.
Ook zijn er veel meren en watertjes in de buurt van het vliegveld Zjoekovski, zo’n 40 kilometer ten zuidoosten van Moskou. Ook dat trekt vogels aan.
BRONVERMELDING: NPO1 TV ‘S AVONDS LAAT.